Spelreklamen i Sverige
Hur är det egentligen vi människor påverkas av reklam på TV och Radio? Och hur påverkas vi specifikt av reklam med just spel och casino? Många som har ett spelproblem i Sverige upplever det som ett väldigt stort problem, och det här är även något som Folkhälsomyndigheten gått ut och bevisat. Spelimpulsen är väldigt svår att motstå, och den här aggressiva marknadsföringen kan väldigt enkelt leda till ett återfall. I sverige har vi tydliga regler angående reklam, och i dessa regler står det tydligt att reklam inte får påverka en människas förmåga att fatta informerade köpbeslut.
Under 2018 så spenderas drygt 7 miljarder kronor i Sverige på att marknadsföra och reklamera olika spelsajter på nätet. Det här är siffror som kommit direkt från Spelinspektionen, och det är hela 2 miljarder kronor mer än 2017. Nu har Spelinspektionen gått ut och bestämt sig för att aktivt jobba för att minska spelreklamen både på TV och på Radio.
Vem är det egentligen som bär ansvaret?
Så vem är det egentligen som bär ansvaret för den spelreklam som vi har i Sverige idag? Det är faktiskt ett delat ansvar mellan Spelinspektionen och Konsumentverket. I vanliga fall så är det Konsumentverket och ombudsmannen som har hand om all form av reklam som sänds i Sverige. Men med just spelreklamen fungerar det lite annorlunda. Om du vill anmäla en viss reklam som du anser vara olämplig så gör du det här till Konsumentverket. Det här kan till exempel handla om att reklamen marknadsför sig mot personer under 18 år eller mot spelare som tidigare har stängt av sig från spelande.
När du gjort din anmälan så skickas detta till Konsumentverket, men det är faktiskt ombudsmannen som tar hand om alla anmälningar. Om du känner att du har svårt att hålla dig borta från spel, eller helt enkelt vill pausa dig från ditt spelande så går detta idag att göra direkt via Spelpaus. Spelpaus är ett nationellt avstängningsregister där man kan låsa sig från alla svenska casinon med den nya svenska licensen. På så vis kan man låsa sig överallt med ett simpelt knapptryck. Här går det att låsa sig upp till 12 månader, eller tills vidare.
Spelreklamen Förr, och hur det är Idag
Tidigare så har staten haft ett strikt spel monopol på all form av penningspel i Sverige. Det här har inkluderat allt från Casino till Sport- och Trav Betting. Under denna tiden så var det faktiskt inte så mycket spelreklam i Sverige. Då hade vi mest reklam från Svenska Spel som är statens egna spelbolag, samt postkodlotteriet och ATG. När den nya svenska licensen släpptes däremot så tog casino reklamen över helt och hållet, och det var då vi började märka av den massiva ökningen. Detta eftersom det tillät de nya svenska spelbolagen att börja marknadsföra sig mot svenska spelare.
Idag så har Spelinspektionen aktivt börjat jobba med att minska spelreklamen som sänds här i Sverige. Förr var det inte alls ovanligt att man kan se flera reklamer i rad om olika spelbolag, och det här är något som svenska folket verkligen störde sig på. Det märkte du säkert av ifall du kollade runt på olika svenska forum under den tidsperioden.
För ett par månader sedan gick Spelinspektionen ut med att spelreklamen ska sändas med måttfullhet. Exakt vad som menades med detta var till en början väldigt svårt att förstå. Men efter många om och men så gick spelbolagen med på att minska marknadsföringen som sänds i svensk media. Idag är det fortfarande en hel del reklam, men den har definitivt minskat vilket är väldigt positivt.